Den 18 oktober mottar cellisten Yo-Yo Ma 2022 års Birgit Nilsson Prize. I samband med sitt Sverigebesöket fick en grupp unga cellister från olika Kulturskolor i Sverige möjlighet att möta världsstjärnan. De har rest från hela Sverige för att möta en förebild som var minst lika intresserad av dem som de var av honom.
Vem av er är det som spelar hockey?! Så startar Yo-Yo Ma detta möte. Han visar ett genuint intresse för sin publik, vilket är bra för de är lite blyga – i början.
Yo-Yo Ma får frågor om hur ofta han övar (”Jag tycker inte om att öva”), varför han valde cellon (”det var det största instrumentet jag kunde få”) och hur han tacklar ett stycke han finner komplicerat (”Jag ser på det som på en deckargåta som ska lösas”). Han påminner de unga cellisterna om att musik finns överallt runtomkring oss. Om en blir trött på att öva kan en gå ut i naturen och omge sig med andra ljud att inspireras av. Vilka ljud omger er i hemmet, frågar han? En pojke börjar göra ett tickande ljud och snart är hela gruppen, med Ma i ledningen, engagerade i att skapa musik tillsammans.
Ungdomarna fick också ta del av genrep och konsert på Konserthuset Stockholm när Yo-Yo Ma framförde Dvořáks Cellokonsert.
Det var väldigt intressant och roligt. Samtalet med Yo-Yo Ma gav en extra skjuts framåt och nu kommer det att kännas extra intressant och spännande att öva. Det var förvånansvärt roligt på konserten – jag skrattade mycket, säger Tyra-Lisa Sigmond, en av de medverkande ungdomarna.
Vi ser fram emot att välkomna dessa unga talanger till ett personligt möte med en av världens främsta artister inom klassisk musik, säger Susanne Rydén, ordförande i Birgit Nilsson Stiftelsen i ett pressmeddelande. Yo-Yo Mas enorma drivkraft att genom musik främja gemenskap och lära av varandra är en stor inspiration för nästa generations musiker. På detta sätt vill vi också belysa Kulturskolans viktiga roll i återväxten av svenskt musikliv.
Cellisten Yo-Yo Ma har ett stort engagemang för unga musiker, något som också är viktigt för Birgit Nilsson Stiftelsen, liksom för Kungl. Musikaliska Akademien dit stiftelsen är nära knuten.
Foto: Felicia Margineanu