Mitt inne i en internationell solistkarriär leder hovsångerskan Anne Sofie von Otter sommarens Master Class under Birgit Nilsson-dagarna.
1) Vad roligt att du nu vill återkomma till Birgit Nilsson-dagarna och leda en Master Class, precis som du gjorde här för tre år sedan. Skiljer sig upplägget på denna kurs från andra som du hållit i?
– Det är alltid roligt att jobba intensivt flera dagar på en kurs och vara nära eleverna. Här kommer vi ju att vara tillsammans från morgon till kväll en knapp vecka och man har chansen att lära känna varann så smått. Dessutom sommar och sol och Bjäre och musik hela dagen lång – en underbar kombination. Sista dagens sista timma är man ganska mör, men lycklig. Så kändes det när jag var på kursen för tre år sedan och jag räknar med att det blir så igen.
Vi är dessutom vid Norrvikens fantastiska trädgårdar och denna gång i det nya fina Birgit Nilson-salen i kulturhuset Ravinen, en extra bonus. Även om jag kanske kommer att sakna Birgits trevliga barndomsgård med dom goda Rimbobullarna!
2) Parallellt med din sångkarriär undervisar du numera ofta och i olika sammanhang…
– Ja, de senaste åren har det blivit en hel del. Vissa konsertarrangörer frågar om man kan ta en extra dag och jobba med några studeranden, och om det fungerar med mitt schema så gör jag gärna det. Senast jag undervisade var häromdagen här i Madrid där jag sjunger i Richard Strauss opera Arabella. Alldeles nära operahuset och slottet ligger Escuela Reina Sofia, Drottning Sofias musikskola, en liten, bara 150 elever sammantaget varav tio är sångare. Där blir man bara antagen om man är väldigt duktig och har kommit en bra bit på väg. Jag jobbade med fyra av sångarna och samtliga var enormt bra; begåvade och mogna. De kan säkert räkna med att få jobb allihop.
I höstas var jag i Chicago och jobbade med sångarna på Young Artists Program på Lyric Opera. Även de är fantastiskt duktiga, amerikanarna kan verkligen jobba fram stora, sunda röster.
3) Apropå din roll som Adelaide i Strauss Arabella. Hur är det att arbeta med en produktion i regi av Christof Loy? Och vad gör du efter det?
– Vi har sex veckors noggrant arbete bakom oss (premiär 24/1). Med Christof blir produktionen alltid enormt väl genomarbetad och detaljrik. Atmosfären är vänlig och positiv och man förstår vad man ska göra på scen och varför. Det är väldigt fina sångare i alla roller, vi hoppas och tror att det blir en succé. Arabella har aldrig tidigare spelats i Madrid så uppsättningen väcker nog en hel del intresse.
Min nästa roll blir Grevinnan i Tjajkovskijs Spader dam på Kungliga Operan i Stockholm (premiär 20/3). Jag ser mycket fram emot att vara tillbaka på operascenen i min hemstad. I höstas sjöng jag den gamla grevinnan för första gången i Bryssel i en mycket fin tolkning av regissören David Marton. Jag är glad att jag har den erfarenheten i bakhuvudet då vi nu gör Spader dam i konsertant form på Operan.
Birgit Nilsson-dagarna 6-12 augusti
https://www.birgitnilssondagarna.com
Foto ©Ewa-Marie Rundquist